Kan man ta ut fartsmåleren mens båten står på vannet?

Da har vi opplevd det som sikkert mange båtfolk har opplevd, nemlig at fartsmåleren slutter å virke. Uansett hvor fort eller sakte båten går, så viser fartsmåleren 0,0 knop. Vel, nå vises jo farten på kartplotteren uansett, da basert på GPS signaler. GPS farten er jo også mye mer nøyaktig enn "skovlhjulfarten" som måles med ett bittelite skovlhjul plassert under båten. Dette skyldes bl.a. at skovlhjulfarten er såkalt "fart gjennom vannet", mens GPS farten er "fart over grunnen". Skovlhjulfarten påvirkes av strøm. Dvs at dersom man kjører med en fart på 5 knop, og har 1 knop motstrøm, så vil skolhjulsfarten, eller farten gjennom vannet, være 6 knop. I motsatt fall, om man har 1 knop medstrøm, så vil skovlhjulet vise 4 knop. Å kunne lese av farten gjennom vannet er altså nyttig for å kunne vurdere strømforholdene på stedet. 



Videre er det sånn at vindinstrumentet er avhengig av fartsdataene for å kunne kalkulere sann vind. Så med ikke-funksjonell fartsmåler, så viser heller ikke vinddatainstrumentet sann vind. Og om noen lurer på hva sann vind er, så er det ganske enkelt forklart med følgende eksempel: La oss si det er vindstille. Båten kjører fremover med en fart på 5 knop. Ja da vil vindmåleren vise at man har 5 knops vind rett i fleisen. Vindmåleren bruker så fartsdata for å kalkulere sann vind, slik at instrumentet viser to verdier; sann vind og tilsynelatende vind. 

Som ferske båteiere får man seg både ett lite sukk, men også et lite kick av problemløsningsmotivasjon når problemer oppstår. Og igjen er det, som vanlig, han internett som må spørres for å finne ut hva årsakene kan være og hvordan man løser dem. Jeg fant rimelig raskt ut at den mest sannsynlige årsaken var groe på dette lille skovlhjulet. Ingen sjokkerende overraskelser så langt. Videre foreslår han internett at man kan dra opp dette lille skovlhjulet mens båten ligger på vannet. Altså man behøver ikke vente til neste vårpuss. Når man napper opp denne saken, så vil det selvsagt strømme inn vann i båten, men da har man altså en blindingsplugg som fulgte med, som man skal skyndte seg å stappe ned i hullet for å begrense vanninnstrømmingen. 

En ting skal være helt klart. Det å begynne å nappe ut bunnplugger mens båten ligger på vannet er noe man er svært skeptisk til å gjøre når man aldri har gjort det før. Konsekvensene dersom man mislykkes med å få pluggen inn igjen er et, noe over ønsket nivå, fuktig interiør. 

Bildet under viser fartsmåleren liggende på dørken, med blindingspluggen trygt plassert i hullet. Jeg vågde ikke ta bilder når jeg tok ut fartsmåleren, da jeg ønsket å ha begge hendene disponible i denne situasjonen. Lenger ned er det også en video som viser når jeg tar ut blindingspluggen og setter inn igjen fartsmåleren. Ved skrujernets tupp, ligger groen. Ikke så mye, men det var nok til å "lime" skovlhjulet fast i godset. 

Fartsmåler ute - blindingsplugg på plass
Før jeg satte igang med arbeidet utarbeidet jeg meg følgende sjekkliste. Eller rettere sagt, jeg tenkte gjennom følgende punkter: 
- Hvor mye vann vil strømme inn? 
- Vil jeg klare å stappe inn blindpluggen? 
- Må man kunne klare 200 i benkpress for å klare å stappe inn pluggen? 
- Vil lensepumpene klare å ta unna? 
- Hva vil forsikringsselskapet si om båten går ned? 
- Får jeg spruten i øynene, og dermed blir aldeles satt ut av spill? 
- Vil strålen lage hull i taket?
- Hvor lang tid vil jeg trenge på å vaske opp alle de hundre literne med vann som kommer inn? 
- Hvor dypt er det her jeg ligger?
- Burde jeg ikke hatt barn ombord når jeg gjør dette? 
- Tenk gjennom alle punkt over 10 ganger til. 

Jeg hadde barn ombord, og valgte derfor å utsette arbeidet til en dag jeg var alene. Etter å ha tenkt gjennom alle punkt 11 ganger, så satte jeg igang. 

Vi mennesker har en logikk i forhold til dette med vanninnstrømmning som bryter med naturlovene. Når en 5 tonn tung båt ligger på vannet, så er det rimelig selvsagt for oss mennesker at dersom man åpner et hull på ca en tomme i bunn av båten, så vil det stå ei trykksøyle av vann, minst opp til taket. Vår logikk sier oss at de 5 tonnene vil skape et enormt trykk, og en vannsprut som er i stand til å skjære gjennom stål. 

Vel, vitenskapen sier noe helt annet. Båtens vekt er forsåvidt uten betydning. Det er vannsøylen over hullet som har betydning. Og ettersom dette hullet er ca en halv meter under havflaten, så skulle det bli et trykk på 0,05 bar. Altså nesten ingenting. Det er antagelig mye høyere trykk i ei flaske øl. 

Så da var det bare å sette igang. Skru ut pluggen med ei hånd, og ha blindpluggen klar med den andre hånda. Det hele gikk meget fint, og det strømmet inn totalt ca en liter vann. Det gikk så fint at når jeg skulle bytte tilbake igjen fra blindplugg til fartsmåler, gjorde jeg jobben med ei hånd, og filmet med den andre. Videoen finner du under. 


Kommentarer

  1. Dette var nyttig informasjon. Skal forsøke dette selv.

    SvarSlett

Legg inn en kommentar

Populære innlegg fra denne bloggen

Raspberry Pi i båt (del 1 - bygging og programmering hjemme)

Vårpuss: Rubbing og polering av skuteside - forbannet mikrofiber

Lei av frossen melk og tomme batterier? - Nytt kjøleaggregat